Ćwiczenia zapobiegają starzeniu się komórek przez powiększenie mitochondriów

Nowe badania pomagają zrozumieć, jak ćwiczenia mogą zapobiegać starzeniu się komórek.

Powszechnie wiadomo, że ćwiczenia fizyczne powodują wiele korzyści zdrowotnych. Jeszcze nie zrozumiano, jak ćwiczenia zapobiegają starzeniu się na poziomie komórkowym ale nowe badania nad mitochondriami ukazują nieco prawdy na związane z nimi procesy.


ćwiczenia zapobiegają starzeniu
Trening interwałowy na rowerze zwiększa pojemność mitochondriów i opóźnia proces starzenia

Wykazano, że regularne ćwiczenia wzmacniają układ odpornościowy, podnoszą zdolności poznawcze, poprawiają sen, wydłużają żywotność i utrzymują napięcie mięśni. Zalety ćwiczeń są udowodnione a badania to potwierdzają.

Jednak mechanizmy, które są odpowiedzialne za  pozytywne efekty ćwiczeń pozostają nieznane. Jak ćwiczenia fizyczne przekładają się na odbudowę organelli, które rozkładają się w miarę starzenia się ? Jaka aktywność jest najlepsza ?

Nowe badanie, opublikowane w Cell Metabolism, dostarcza wskazówek, jak te pozytywne efekty mogą być wytwarzane.

Niniejsze badanie prowadzone było przez dr Sreekumarana Naira, badacza cukrzycy w Mayo Clinic w Rochester a zespół badawczy kierowany przez Matthew Robinsona z University of Oregon w Eugene.

Badanie obejmowało 36 mężczyzn i 36 kobiet podzielonych na dwie grupy wiekowe: „młodzi” (w wieku od 18 do 30 lat) i „starsi” (w wieku od 65 do 80 lat). Uczestnicy zostali podzieleni na trzy programy ćwiczeń:

Pobrano biopsję z mięśni ud ochotników i porównano z układem molekularnym grupy kontrolnej ochotników nie trenujących. Oceniano także beztłuszczową masę mięśniową i wrażliwość na insulinę.

Zespół odkrył, że chociaż trening siłowy był skuteczny w budowaniu masy mięśniowej to intensywny trening interwałowy miał największy wpływ na poziomie komórkowym a szczególnie na mitochondria.

Ćwiczenia zapobiegają starzeniu

Mitochondria są powszechnie określane jako siła napędowa w komórce. Ich podstawową funkcją jest wytwarzanie trifosforanu adenozyny – cząsteczki, która przenosi energię chemiczną wewnątrz komórek. W miarę starzenia się zdolność mitochondriów do wytwarzania energii powoli maleje.

Mitochondrium (w liczbie mnogiej mitochondria) – otoczone błoną organellum, obecne w większości komórek eukariotycznych. Organella te mają różną wielkość, przeważnie od 2 do 8 μm, mogą też szybko zmieniać swój kształt i rozmiary.

Porównując dane dotyczące sekwencjonowania proteomików i RNA w grupach ćwiczeń, zespół stwierdził, że ćwiczenia wspomagają komórki do tworzenia większej liczby kopii RNA genów kodujących białka mitochondrialne i białka odpowiedzialne za wzrost mięśni.

U młodszych ochotników wykonujących trening interwałowy wykazano 49-procentowy wzrost pojemności mitochondriów a u grupy starszych ochotników jeszcze większy imponujący 69-procentowy wzrost.

Wysokiej intensywności trening interwałowy na rowerze skutecznie odwrócił spadek funkcji mitochondriów związanej z wiekiem.

Rybosomy, istotni gracze w syntezie białek także korzystały z ćwiczeń – zwiększyły zdolność do budowy białek mitochondrialnych, co wyjaśnia wzrost zarówno funkcji mitochondriów jak i wzrost mięśni.

Spowalnianie starzenia się poprzez wzrost produkcji białka

Istotna jest aktywność fizyczna w celu zwiększenia produkcji białka. Komórki mięśniowe takie jak komórki mózgu i serca nie odnawiają się często. Oznacza to, że kiedy się starzejemy to funkcjonalność maleje. Jak wyjaśnia dr Nair: „W przeciwieństwie do wątroby, mięśnie nie regenerują się łatwo. Komórki mogą akumulować wiele uszkodzeń”. Jeśli ćwiczenia mogą przywrócić lub zminimalizować niszczenie rybosomów i mitochondriów w komórkach mięśniowych to istnieje duża szansa, że to samo mogą zrobić w innych tkankach.

Oprócz zwiększenia pojemności mitochondriów, trening interwałowy poprawił również wrażliwość na insulinę ćwiczących, zmniejszając ryzyko rozwoju cukrzycy. Jednak ten rodzaj ćwiczeń był mniej skuteczny w zwiększeniu siły mięśniowej.

„W oparciu o to wszystko czego się dowiedzieliśmy można stwierdzić, że nie ma zamiennika dla ćwiczeń fizycznych, jeśli chodzi o opóźnienie procesu starzenia się. I żaden lek nie spowoduje takich samych efektów jak te które zaobserwowaliśmy”

Dr. Sreekumaran Nair

Chociaż badanie nie koncentrowało się na udzielaniu zaleceń dotyczących czasu trwania lub rodzaju ćwiczeń to dr Nair mówi: „Jeśli ludzie muszą wybrać jedno ćwiczenie, polecam ćwiczenia o wysokiej intensywności ale myślę, że byłoby korzystniejsze gdyby można było zrobić 3-4 dni treningu interwałowego a następnie kilka dni treningu siłowego „.

Badanie wyraźnie pokazuje, jak ćwiczenia mogą zwiększyć produkcję konkretnych organelli. Ten związek prawdopodobnie odgrywa kluczową rolę w spowalnianiu procesu starzenia się komórek.

Dr Nair i jego zespół planują poszerzyć swoje badania w zakresie korzyści płynących z ćwiczeń także dla innych typów tkanek. W przyszłości te odkrycia mogłyby potencjalnie być wykorzystane do opracowania określonych metod wpływających na zmniejszenie starzenia. Z czasem, być może te pozytywne zmiany mogłyby być wyzwalane sztucznie, ale jak mówi dr Nair: „Istnieją istotne podstawowe dane naukowe wspierające koncepcję, że ćwiczenia zapobiegają starzeniu lub opóźniają starzenie się i nie ma dla nich substytutu”.

 

12 Komentarze
  1. Malcolm

    This is the perfect webpage for everyone who hopes to understand this topic.

    You realize so much its almost tough to argue with you (not that I personally
    will need to…HaHa). You definitely put a brand new spin on a subject that has been written about for years.
    Excellent stuff, just great!

  2. Tandy

    Wow, superb weblog format! How lengthy have you been running a blog for?
    you make blogging glance easy. The entire look of your web site is excellent,
    as neatly as the content!

  3. poscig

    Simply wish to say your article is as amazing. The clearness in your submit is
    just excellent and that i could assume you are knowledgeable in this subject.
    Fine together with your permission let me to grasp your feed to stay updated
    with imminent post. Thanks a million and please keep up the rewarding work.

  4. χημικα πισινας

    I was recommended this blog by my cousin. I am not sure whether this post is
    written by him as nobody else know such detailed about my problem.

    You are incredible! Thanks!

  5. Vern

    You ought to be a part of a contest for one of the most useful sites on the internet.
    I will highly recommend this blog!

  6. στρωματα tempur

    We stumbled over here different web page and thought I may as well check
    things out. I like what I see so i am just following you.
    Look forward to going over your web page again.

  7. Pretty! This has been an extremely wonderful article.
    Many thanks for providing these details.

  8. Allie

    I truly love your website.. Great colors & theme. Did you develop
    this web site yourself? Please reply back as I’m attempting to create my own personal site and would love to
    find out where you got this from or exactly what the theme is named.
    Thank you!

    1. andrzej

      Hello, this theme is Publisher.

  9. Good day! Do you use Twitter? I’d like to follow you if
    that would be okay. I’m undoubtedly enjoying your blog
    and look forward to new posts.

  10. descargar facebook

    Wow, this paragraph is pleasant, my sister is
    analyzing these things, thus I am going to tell her.

  11. Werra350

    Drogie panie odchudzanie proponuje zaczac od motywacji, jak chcecie cos na motywacje, poszukajcie sobie w google: odchudzanie przed i po by sasetka

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.