Korzyści zdrowotne z jedzenia gorzkiej czekolady

ciemna czekoladaMożecie wierzyć lub nie, ale gorzka czekolada ma wiele zalet zdrowotnych. Jednak zanim zaczniesz kupować różne batoniki, przed którymi tak długo się opierałeś, musisz poznać zbadane fakty, ponieważ nie wszystkie czekolady są sobie równe. Tylko część czekolad jest dobra dla twojego ciała.

Skąd bierze się czekolada?

Drzewa kakaowca rosną w regionach równikowych na całym świecie i są pełne naturalnych roślinnych składników odżywczych. To drzewo produkuje owoc o wielkości kokosa, a wewnątrz tego owocu znajduje się nasiono drzewa – ziarno kakaowca. Te ziarna kakaowca są zwykle odstawione do fermentowania przez tydzień, a następnie dokładnie suszone na słońcu. Następnie  pakowane i wysyłane do producentów czekolady na całym świecie.

Przeciwutleniacze z kakao

Gorzka czekolada o zawartości kakao 70% zawiera wiele naturalnych przeciwutleniaczy. Gorzka czekolada nie tylko dobrze smakuje, ale także jest bogata w przeciwutleniacze chroniące komórki ciała ( zawiera ośmiokrotnie więcej antyoksydantów niż truskawki ). Setki badań wykazały, że przeciwutleniacze są niezbędne do ochrony organizmu przed starzeniem się wywołanym przez wolne rodniki. Przeciwutleniacze są naturalnymi związkami występującymi w warzywach, owocach, orzechach, ziarnach i oczywiście w ziarnie kakaowym.

Szczególnym rodzajem przeciwutleniaczy są polifenole znajdujące się w gorzkiej czekoladzie [1] a także w jagodach i pomarańczach. Nieprzetworzone ziarna kakaowca składają się w około 80% z polifenoli! Taka wysoka ogólna zawartość polifenoli jest źródłem wielu korzyści dla zdrowia. Objawiają się one w różny sposób: polifenole blokują wchłanianie tłuszczu, pomagają utrzymać właściwe poziomy frakcji LDL i HDL cholesterolu oraz wspierają ogólną kondycję układu sercowo-naczyniowego.

ciemna czekoladaKakao reguluje także metabolizm tlenku azotu, który ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego. Kakao już od bardzo dawna znane jest z tego, że wpływa na rozszerzanie się naczyń krwionośnych w całym ciele. Za tę właściwość odpowiadają wyłącznie polifenole epikatechiny, najczęściej spotykany w ziarnach kakaowca flawanol. Flawanole lub flawan-3-ole należą do podgrupy flawonoidów. znajdują się w czerwonych winogronach i herbacie i są jednym z powodów, dla których zielona herbata ma niesamowite korzyści zdrowotne.

Flawanol epikatechina jest błyskawicznie wchłaniany przez ludzki organizm i można go wykryć w osoczu krwi już po 30 minutach od spożycia. Poziomy epikatechiny są najwyższe w okresie od dwóch do trzech godzin po spożyciu, wykazując silną pozytywną korelację z ilością spożytej czekolady [6]. Kakao, jak się wydaje, wiąże się wewnątrz różnego rodzaju błon komórkowych, chroniących komórki przed wnikaniem do ich wnętrza zanieczyszczeń.

A co z zawartością tłuszczu w czekoladzie?

Tłuszcze znajdujące się w czekoladzie to jedna trzecia kwasu oleinowego, jedna trzecia kwasu stearynowego i jedna trzecia kwasu palmitynowego. Kwas oleinowy jest zdrowym jednonienasyconym tłuszczem, który znajduje się również w oliwie z oliwek i oleju kokosowym. Kwas stearynowy jest tłuszczem nasyconym, który ma neutralny wpływ na cholesterol. Kwas palmitynowy jest najmniej zdrowym z tych trzech, ponieważ jest to tłuszcz nasycony, o którym wiadomo, że podwyższa poziom cholesterolu LDL (złego).

Jak widać czekolada jest wysokokalorycznym pokarmem zawierającym niewielką ilość „złego” tłuszczu. Wiele badań wskazuje, że nie powinno się spożywać więcej niż 100 gramów czekolady dziennie, co i tak zapewni wszystkie korzyści zdrowotne. Nie daj się jednak ponieść emocjom, ponieważ 100 g pysznej ciemnej czekolady zawiera około 400 kalorii.

Najlepsze korzyści zdrowotne wynikające ze spożycia czekolady daje ekologiczna gorzka czekolada o zawartości przynajmniej 70% kakao. Biała czekolada nie może zasługiwać na miano zdrowej, ponieważ to, co dodaje się do tej czekolady, to tłuszcz, cukier i dodatkowe kalorie.

Wartości odżywcze ciemnej gorzkiej czekolady

Składniki odżywcze 100 gramów 1kostka/ 28,35g 1 cała czekolada / 162g
woda 0,97 g 0.27g 1,57 g
Energia 546kcal 155 kcal 885 kcal
Białko 4,88 g 1,38 g 7,91g
Tłuszcz 31,28 g 8,87 g 50,67 g
Węglowodany 61,17 g 17,3 g 99,10 g
Błonnik 7g 2g 11,3 g
Cukry 47,9 g 13,58g 77,60g
Minerały
Wapń, Ca 56 mg 16 mg 91 mg
Żelazo, Fe 8,02 mg 2,27 mg 12,99 mg
Magnez, Mg 146 mg 41 mg 237 mg
Fosfor, P 206 mg 58 mg 334 mg
Potas, K 559 mg 158 mg 906mg
Sód, Na 24 mg 7 mg 39 mg
Cynk, Zn 2,01 mg .57mg 3,26 mg
Witaminy
Tiamina 0,025 mg 0,007 mg 0,040 mg
Ryboflawina 0,050 mg 0,014 mg 0,081 mg
Niacyna 0,725 mg 0.206mg 1,174 mg
Witamina B 6 0,042 mg 0,012 mg 0,068 mg
Witamina B12 0,23μg 0,07 μg 0,37μg
Witamina A, RAE 2μg 1μg 3μg
Witamina A, IU 50 IU 14IU 81IU
Witamina E (alfa-tokoferol) 0,54 mg 0.15mg 0,87 mg
Witamina K (filochinon) 8,1μg 2,3μg 13,1μg
Lipidy
Kwasy tłuszczowe, nasycone ogółem 18,519 g 5,50 g 30,001 g
Kwasy tłuszczowe, jednonienasycone 9,540g 2,705 g 15.455g
Kwasy tłuszczowe, wielonienasycone 1.092g 0.310g 1,769 g
Cholesterol 8 mg 2 mg 13 mg
Aminokwasy Inne
Kofeina 43 mg 12 mg 70 mg

Gorzka czekolada a serce

Według badań opublikowanych w Science Daily, jedzenie 6-7 gramów czekolady dziennie wystarczy dla ochronnego działania na zdrowie układu sercowo-naczyniowego [2]. Flawonoidy zawarte w gorzkiej czekoladzie wspomagają normalne ciśnienie krwi poprzez wytwarzanie tlenku azotu [3.4].

Nie brakuje badań, które wskazują, że spożywanie niewielkiej ilości ekologicznej gorzkiej czekolady codziennie może promować normalne ciśnienie krwi. Okazało się, że obniża także poziom cholesterolu LDL (złego cholesterolu) nawet o 10%. Poza korzyściami dla serca, czekolada okazała się stymulować produkcję endorfin, co tworzy uczucie przyjemności.

Przeciw depresji

Ziarno kakaowca zawiera wiele substancji, które działając razem stają się naturalnym antydepresantem. [5] Te magiczne ziarna zawierają trzy neuroprzekaźniki, które są związane z zapewnieniem człowiekowi pozytywnego stanu psychicznego. Te neuroprzekaźniki to: serotonina, dopamina i fenyloetyloamina.

Fenyloetyloamina (PEA) występująca w ziarnach kakaowca wpływa na chemię mózgu w wyjątkowy sposób. Stwierdzenie, że kochasz czekoladę, może nie być zbyt odległe od rzeczywistości, ponieważ PEA tworzy chemię mózgu powiązaną z zakochiwaniem się.

Ziarna kakaowca zawierają także aminokwasowy inhibitor tryptofanu i monoaminooksydazy (MAO). Inhibitory MAO pozwalają neuroprzekaźnikom serotoniny i dopaminy krążyć w krwioobiegu dłużej i właśnie ten efekt może pomóc złagodzić depresję i promować dobre samopoczucie. Farmaceutyki od dawna stosują inhibitory MAO w swoich antydepresyjnych lekach. Tryptofan odgrywa bardzo ważną rolę w produkcji serotoniny w organizmie.

++ Wyniki badań mogą się różnić. Informacje i wypowiedzi przeznaczone są do celów edukacyjnych i nie zastępują porady lekarza. Portal zdrowieikondycja.pl nie wydaje porad medycznych ani nie diagnozuje choroby. Poglądy i porady żywieniowe wyrażone przez portal zdrowieikondycja.pl nie mają na celu zastąpienia konwencjonalnej usługi medycznej. Jeśli masz poważny stan chorobowy lub problem zdrowotny, skontaktuj się z lekarzem.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.