Zdrowe włosy – niezbędne witaminy i minerały

Pełne, błyszczące i zdrowe włosy są postrzegane przez wielu jako zewnętrzna cecha młodości i dobrych genów a także mogą być wskaźnikiem faktycznego stanu zdrowia. Wypadanie i przerzedzenie włosów jest problemem, który dotyka wielu ludzi. W wieku 35 lat, około 66% mężczyzn doświadcza pewnego rodzaju wypadania lub przerzedzenia włosów. W wieku 50 lat około 85% mężczyzn traci znaczną ilość włosów. [1]

Chociaż mówi się, że wypadanie włosów w mniejszym stopniu dotyka kobiety to około 40% ludzi, którzy doświadczają wypadania włosów to są kobiety co może być szczególnie przykre [2] powodując depresję i negatywną samoocenę. 

Witaminy wspierające zdrowe włosy.

Cały twój organizm jest napędzany przez odżywianie. Bez wystarczającej ilości witaminy B-12 poziom energii będzie niższy, niewystarczające stężenie wapnia może mieć negatywny wpływ na zdrowie kości a twój układ odpornościowy nie może być silny bez odpowiedniej ilości selenu.

W istocie kilka składników jest absolutnie niezbędnych do normalnego wzrostu włosów: witaminy – A, C, biotyna (B7) i niacyna (B3) oraz minerały – żelazo, cynk, i jod. Razem stanowią podstawę odżywczą dla gęstych, błyszczących i zdrowych włosów.

Witamina D

Odpowiednia ilość witaminy D jest ważna dla zapobiegania wypadaniu włosów, szczególnie u kobiet. W jednym z badań kobiety, które doświadczyły żeńskiego łysienia miały również niski poziom witaminy D. [3]

Witamina A

Niedoborowi witaminy A towarzyszy szereg poważnych konsekwencji zdrowotnych. Chociaż rzadko, to niedobór prowadzi również do suchości włosów co jest jedną z pierwszych wskazówek braku wystarczająco dużo witaminy A. [4]

Biotyna

Avocado i bananna na zdrowe włosy
Avocado i banany są dobrym źródłem biotyny

Biotyna lub witamina B7 jest jedną z witamin B-kompleks. Zależność między biotyną a wzrostem włosów jest nadal niejasna ale wiadomo, że odpowiednia ilość biotyny jest niezbędna dla prawidłowego wzrostu i zdrowia włosów. [5] Podobnie jak w przypadku niedoboru witaminy A, wypadanie włosów jest zwykle jednym z pierwszych objawów niedoboru biotyny.[6] Najlepszym sposobem, aby uniknąć niedoboru biotyny jest dostarczenie jej wystarczających ilości w diecie. Awokado, banany, warzywa liściaste i zielone są jednymi z najlepszych spożywczych źródeł biotyny. Jeśli mimo to brakuje Ci biotyny można uzupełnić ją w postaci suplementu.

Witamina C

Witamina C jest przeciwutleniaczem co oznacza, że pomaga łagodzić objawy działania wolnych rodników. Wolnorodnikowa teoria starzenia się (ang. free-radical theory of aging, FRTA) zakłada, że proces starzenia się ma przyczynę w nagromadzeniu w komórkach organizmów zniszczeń spowodowanych działaniem niespecyficznych reakcji wolnych rodników powstających w toku metabolizmu.[7]

Przeciwutleniacze, takie jak witamina C mogą pomóc zmniejszyć uszkodzenia oksydacyjne. W mieszkach włosowych, przekłada się to na zapobieganie niepotrzebnemu i przedwczesnemu siwieniu włosów, a także wypadaniu włosów. [8] Na szczęście, zbilansowana dieta może dostarczyć więcej niż wystarczająco witaminy C. Jednymi z najlepszych źródeł witaminy C są owoce cytrusowe, truskawki, papryka i brukselka.

Witamina E

Witamina E to kolejny przeciwutleniacz, który pomaga zwalczać uszkodzenie spowodowane przez wolne rodniki. Ludzie cierpiący na wypadanie włosów posiadają na ogół mniej antyoksydantów obecnych w skórze głowy, a tym samym więcej oznak uszkodzenia oksydacyjnego w skórze. W jednym z badań osób dotkniętych łysieniem (rodzaj łysienia gdzie układ immunologiczny atakuje mieszki włosowe) stwierdzono, że doustna suplementacja tokotrienolem, rodzaj witaminy E, przyczynia się do zmniejszenia stresu oksydacyjnego w skórze głowy i wspiera wzrost i zdrowe włosy.[9]

Minerały wspierające zdrowe włosy.

Żelazo

Niedobór żelaza jest najczęstszym niedoborem żywieniowym na świecie. Jest to zjawisko niezwykle powszechne zarówno w krajach rozwijających się, jak i rozwiniętych i posiadające wiele przyczyn i objawów. Żelazo stanowi część hemoglobiny we krwi i pomaga przenosić tlen z płuc do reszty ciała [10].

Nic dziwnego, że w kilku badaniach powiązano niedobór żelaza z wypadaniem włosów. Chociaż nie jest konieczne badanie wszystkich pacjentów z łysieniem spowodowanym niedokrwistością to ilość leczonych zwiększa się w przypadku niskiego poziomu żelaza [11]. Niedokrwistość z niedoboru żelaza jest zwykle usuwana poprzez dietę bogatą w żelazo lub spożywanie suplementów żelaza. [10]. Najlepszą żywnością bogatą w żelazo jest biała fasola, czekolada i soczewica.

Cynk

Niedobór cynku jako przyczyna utraty włosów posiada dobrze udokumentowaną historię. W jednym z badań stwierdzono, że pacjenci z łysieniem mieli znacznie niższe stężenia cynku we krwi. Niestety to nie może być dowodem niewystarczającego spożycia cynku  i przyczyną wypadania włosów. Raczej wydaje się, że pacjenci z łysieniem mają kłopoty z metabolizmem i wykorzystaniem cynku.[12]

Niezależnie od tego, suplementacja cynkiem jest nadal użyteczna dla osób z niskim poziomem cynku [12]. Także wiele produktów spożywczych jest doskonałym źródłem cynku. Jedne z najlepszych źródeł żywności zawierających cynk to czosnek, pestki dyni i ciecierzycy.

Jod

Zaburzenia tarczycy mogą powodować wypadanie włosów, a jod jest niezbędny do wspomagania produkcji hormonu tarczycy. Zaburzenia tarczycy obserwowano u 28% osób z łysieniem. [13]

Mieszek włosowy podlega cyklicznym, powtarzającym się zmianom. W ciągu życia człowieka każdy przechodzi  około 20-30 razy cykl włosowy. Wzrost włosa w mieszku przebiega w czterech następujących po sobie fazach:

  • Anagen – faza wzrostu włosa
  • Katagen – faza przejściowa, inwolucja mieszka
  • Telogen – faza spoczynku
  • Egzogen – faza uwalniania włosa
Wodorosty na zdrowe włosy
Wodorosty

Bez wystarczającej liczby hormonów tarczycy mieszki włosowe pozostają w fazie „odpoczynku” (telogen), a nie na fazie wzrostu (anagen) [14].

Warzywa morskie, takie jak wodorosty, kombu i nori dostarczają najbardziej spójnych stężeń jodu, ale nie są one popularne wśród ludzi Zachodu. Jeśli nie smakują ci, suplementacja jodem może być rozwiązaniem dla wspierania produkcji hormonów tarczycy.

Inne częste przyczyny wypadania włosów.

Istnieje wiele przyczyn wypadania włosów takich jak stres, braki żywieniowe, zaburzenia równowagi hormonalnej, genetyka i niewłaściwe utrzymanie włosów. Istnieje nawet wiele chorób, w których głównym objawem jest wypadanie włosów.

Łysienie androgenowe (AGA)

Najczęstszą formą przerzedzania włosów jest łysienie androgenowe (łysienie typu AGA lub łysienie typu męskiego / żeńskiego) i dotyka zarówno mężczyzn jak i kobiety, ale inne przyczyny takie jak – wypadanie telogenowe, łysienie plackowate, grzybica, łysienie bliznowaciejące i inne – nie są rzadkością.

Na marginesie, wypadanie włosów nie jest jedynym problemem, który może wynikać z AGA (łysienie androgenowe). Dla mężczyzn, łysienie androgenowe jest ściśle związane z chorobą wieńcową, powiększeniem gruczołu krokowego, opornością insulinową, wysokim ciśnieniem krwi i rakiem gruczołu krokowego. U kobiet, łysienie androgenowe jest związane ze zwiększonym ryzykiem rozwoju zespołu policystycznych jajników (PCOS) [15].

Nieprawidłowa pielęgnacja

Nieprawidłowa pielęgnacja może również prowadzić do utraty włosów. Nadmierne ciepło może uszkodzić włosy doprowadzając do kruchości i podatności na złamania. Stylizacja i wiązanie włosów zbyt ciasno obciąża mieszki włosowe i może prowadzić do wypadania włosów zwanego łysieniem trakcyjnym. Koński ogon, warkocze a nawet turbany także są często winne wypadaniu włosów. Rozwiązanie jest proste – przestać mocno wiązać włosy.

Holistyczne podejście do pielęgnacji włosów.

Silne, błyszczące i zdrowe włosy zaczynają się wewnątrz. Dobre odżywianie jest kluczem do wspierania zdrowego wzrostu włosów i złagodzenia utraty włosów. Jeśli masz problemy z uzyskaniem pełnego spektrum żywienia w diecie, może warto rozważyć suplementację witamin i minerałów.

Przeciwutleniacze są również ważne, ponieważ dowody wskazują, że zapalenie skóry głowy może wiązać się z wypadaniem włosów. Jeśli tracisz włosy, współpracuj z lekarzem, aby poznać przyczynę. Istnieje wiele metod leczenia w celu rozwiązania wypadania włosów i identyfikacji przyczyny jest kluczem do udanego wdrożenia rozwiązania.

Źródła do artykułu
  1. American Hair Loss Association: Men’s hair loss, an Introduction.American Hair Loss Association. 2004. Web. 16 Nov. 2016.
  2. American Hair Loss Association – Women’s Hair Loss, an Introduction.American Hair Loss Association. 2004. Web. 16 Nov. 2016
  3. Rasheed, H, et al.Serum Ferritin and Vitamin D in Female Hair Loss: Do They Play a Role? Skin pharmacology and physiology. 26.2 (2013): 101–7. Web. 16 Nov. 2016
  4. Pappas, Apostolos.The Relationship of Diet and Acne. 5 (2009): n.pag. Web. 16 Nov. 2016.
  5. Vitamin H (Biotin).University of Maryland Medical Center. University of Maryland Medical Center, 1997. Web. 16 Nov. 2016.
  6. Tobin, Desmond J.Aging of the Hair Follicle Pigmentation System. 2 (2009): 83–93. Web. 16 Nov. 2016.
  7. Wickens, AP.Ageing and the Free Radical Theory. Respiration physiology. 128.3 (2001): 379–91. Web. 16 Nov. 2016.
  8. Trüeb, Ralph M.Oxidative Stress in Ageing of Hair. International Journal of Trichology 1.1 (2009): 6–14. Web. 16 Nov. 2016.
  9. Beoy, LA, WJ Woei, and YK Hay.Effects of Tocotrienol Supplementation on Hair Growth in Human Volunteers. Tropical life sciences research. 21.2 (2010): 91–9. Web. 16 Nov. 2016.
  10. Miller, Jeffery L.Iron Deficiency Anemia: A Common and Curable Disease. Cold Spring Harbor Perspectives in Medicine 3.7 (2013): n.pag. Web. 16 Nov. 2016.
  11. Trost, LB, WF Bergfeld, and E Calogeras.The Diagnosis and Treatment of Iron Deficiency and Its Potential Relationship to Hair Loss. Journal of the American Academy of Dermatology. 54.5 (2006): 824–44. Web. 16 Nov. 2016.
  12. Kil, Min Seong, Chul Woo Kim, and Sang Seok Kim.Analysis of Serum Zinc and Copper Concentrations in Hair Loss. Annals of Dermatology 25.4 (2013): 405–409. Web. 16 Nov. 2016.
  13. Puabilai, Siripen, et al.PREVALENCE OF THYROID DISEASES IN PATIENTS WITH ALOPECIA AREATA. International Journal of Dermatology 33.9 (1994): 632–633. Web.
  14. Freinkel, Ruth K, and Norbert Freinkel.Hair Growth and Alopecia in Hypothyroidism. Archives of Dermatology 106.3 (1972): 349–352. Web. 16 Nov. 2016.
  15. Androgenetic alopecia.National Institutes of Health. Genetics Home Reference, 15 Nov. 2016. Web. 16 Nov. 2016.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.